Międzynarodowy festiwal fotografii Derby 2013 – Factory

Świat się zmienia. Artyści nie stoją obojętnie wobec konsumpcjonizmu, wszechobecnemu postępu, komercjalizacji. Udowodnił to ostatnio międzynarodowy festiwal, odbywający się co dwa lata w angielskim Derby. Tematem przewodnim marcowego festiwalu Format 2013 była fabryka, masa, mechanizacja. Nieprzypadkowo właśnie w Derby wybrano taki motyw. Miasto posiada status Światowego Dziedzictwa jako miejsca narodzin masowej produkcji. Festiwal staje się zatem nie tylko międzynarodową wystawą fotografii, ale także społecznym głosem w sprawie globalnych skutków mechanizacji, osiągnięć techniki oraz innowacji. Za pomocą złożonych obserwacji utrwalonych na artystycznych fotografiach bada złożone relacje między pracownikiem, a maszyną. Wystawa oferuje bardzo szeroką perspektywę patrzenia na skomplikowany problem dynamicznych przemian przemysłowych, jakie wciąż mają miejsce.

Konsumpcyjna pułapka – jesteś tym, co posiadasz.

Warto zacząć od subiektywnej wystawy fotografii, jaką prezentuje nam Petra Stridfeldt pod znaczącym tytułem „Want”. Zdjęcia prezentują osoby pozbawione swojego ludzkiego, zwyczajnego wyglądu. Ich głowy są zakryte. Przekaz wydaje się być niezwykle perswazyjny. Społeczeństwo, jako zbiorowa tożsamość poddana konsumpcyjnemu stylowi życia. Głowy zakryte myślami, których głównym motywem jest „chcieć”, „posiadać”, „nabywać”. Strumień konsumpcyjnej świadomości zobrazowany za pomocą kabla, mięsa, zabawki, ubrania, gazety i pieniędzy.

Chińska produkcja przemysłowa okiem Kanadyjczyka.

O światowym problemie masowego przemysłu mówi także Edward Burtynsky, który jest jednym z najbardziej szanowanych kanadyjskich fotografów. Fascynuje się krajobrazem przemysłowym. Jego zdjęcia znajdują się w zbiorach ponad pięćdziesięciu muzeów na całym świecie. W swych pracach bada skomplikowany związek między człowiekiem i naturą. Wystawa w Derby ma nam uświadomić, jak wielki procent światowej produkcji należy do Chińczyków: 90 procent ozdób choinkowych, 29 procent telewizorów kolorowych, 75 procent światowych zabawek, 70 procent wszystkich zapalniczek,itp. Fotografie artysty pokazują niewolę człowieka zaprzęgniętego do pracy w fabrykach, gdzie normy i procedury wyznaczają mu kierunek niemal niewolniczych działań. Ubrani po samą szyję, z zakrytymi przez maski twarzami stają się elementem produkcji. Masowo wytwarzają towary, stają się częścią pokarmowego łańcucha.
Na festiwalu nie zabrakło także polskich artystów. Prace Pawła Fabjańskiego i Darka Fortasa doskonale wkomponowały się w industrialny klimat wystawy Format 2013.

Filled Under : Bez kategorii

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>